در ابتدا برای فهم بهتر کاربرد این مقوله در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان فرادیس به توضیح مفهوم طراحی کمپین تبلیغاتی می پردازیم:

 کمپین تبلیغاتی چیست؟

واژه کمپین در سال های اخیر بسیار به کار برده می شود. دلیل آن هم رشد استفاده از فضای مجازی برای کارهای تبلیغاتی و جمعی است. واژه کمپین در لغت به معنی پویش و کارزار است و در حوزه تبلیغات به آن کمپین تبلیغاتی یا برنامه جامع تبلیغات می گویند.

کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه است که قبل از هر چیز پیام هدف کمپین مشخص شده، مخاطب تعیین شده و با برنامه‌ریزی دقیق، بکوشد پیام مناسب در دوره زمانی مناسب با بودجه مناسب برای مخاطب مناسب ارسال شده و تعداد بیشتری از مخاطبان را برای نزدیک تر کردن ارتباط با مالک کمپین، ترغیب نماید. کمپین تبلیغاتی بدون تعریف معیار عددی مشخص برای سنجش کارایی، بی معنی است.

 کمپین تبلیغاتی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

یک کمپین شامل مجموعه ای از فعالیت های هدفمند است که به صورت منظم، اجرا و پیگیری می شود. کلیه فعالیت های کمپین به گونه ای طراحی و سازمان دهی شده است که از طریق ارسال پیام های مشخص، متوالی و تکرارپذیر به مخاطبان هدف، منجر به تاثیر پذیری آنها شده و نگرش آنها را نسبت به یک محصول خاص یا یک جریان سیاسی تغییر دهد.

این تأثیرگذاری از طریق ابزارهای ارتباط جمعی و رسانه های تأثیرگذار صورت گرفته و به دنبال آن واکنش های مورد انتظار به وجود خواهد آمد.

در واقع یک کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از برنامه های مستقل اما هماهنگ است که تمام حوزه های تبلیغاتی، رسانه ای، پیشبردی و روابط عمومی در مورد یک کالا، خدمت یا بنگاه اقتصادی را در رسانه های مختلف صوتی، تصویری، چاپی و محیطی پوشش می دهد. به صورتی که با یک محتوا و مضمون مشترک، اما پیام های متنوع و گوناگون در یک دوره زمانی معین و با بودجه ای مشخص برای دستیابی به هدف های کمی و کیفی معین طراحی و اجرا می گردد.

برنامه کمپین تبلیغاتی، طرح اولیه یا پیش نویسی است که مراحل طراحی و اجرای یک برنامه تمام عیار ارتباطات بازاریابی را شامل می شود که شرح وظایف و اقدامات را در هر مرحله از برنامه توسعه فروش یک محصول مشخص می کند.

یک معنای کمپین تبلیغاتی، استفاده از کانال های مختلف برای رساندن پیام تبلیغاتی است. به این صورت که یک پیام یکسان که از طریق رسانه های مختلف که در برخی مواقع ثابت هستند، به اشتراک گذاشته می شود.

کمپین چه کمکی به ما می کند؟

کمپین های بازاریابی به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا بهترین استراتژی های پیشبرد فروش را برای محصولات و خدمات شرکت شناسایی کنند. چه پیشنهاد محصولات یا خدمات بدهید یا برنامه ای برای ترفیع محصول خود داشته باشید، کمپین بازاریابی می تواند شما را از طریق فرآیندها هدایت کند.

قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی خود را گسترش دهید، باید جایگاه شرکت خود را در بازار و جایگاهی که می خواهید به آن دست یابید را مشخص کنید. سپس کمپین تبلیغاتی خود را به گونه ای طراحی کنید که ارزش ها، ویژگی ها و مزایای محصولات یا خدمات شما قبل از برگزاری کمپین حفظ شده و حتی افزایش یابد.

به یاد داشته باشید کمپین تبلیغاتی بخشی از فرآیند طراحی کمپین بازاریابی است که تمرکزش بر انتشار پیام تبلیغاتی شرکت است.

بنابر آنچه گفته شد باید این سه نکته را لحاظ کنید:
  1. باید خدمات و محصولاتتان را بازشناسی کنید. شرحی از خصوصیات و مزایای محصولات و خدمات تان، مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا، تمرکز بر خصوصیات کلیدی مثل قیمت گذاری، تمرکز و توجه به چگونگی ایجاد ارزش افزوده نسبت به رقبا تهیه کنید. به عبارت دیگر دانستن این موضوع که شما قصد دارید چه چیزی را بفروشید و چرا مردم باید آن را بخرند، بسیار مهم است.
  1. توجه به بازار هدفی که می خواهید شرکت و محصولات خود را آنجا معرفی و ایجاد تقاضا کنید. تعیین اینکه چه دسته ای از خریداران تمایل بیشتری به خرید محصولتان دارند و بعد تعیین و دسته بندی پرسونای مشتریان هدف با در نظر گرفتن ویژگی های جغرافیایی، سن، جنس، خانواده، درآمد، موقعیت جغرافیایی، سبک زندگی، الگوی خرید، هدف های خرید و علائق و در نهایت اینکه رشد و پیشرفت کار شما را چه کسی هدایت خواهد کرد.
  2. پیام خود را متمایز کنید. این کار باعث می شود هم پیام و تبلیغ شما در ذهن او باقی بماند و هم به صورت آگاهانه و ناخودآگاه در تصمیم گیری خرید او اثر بگذارید.

معمولاً مهم‌ترین صفتی که در توصیف کمپین های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حجم ریالی کمپین است. بارها می‌شنویم که فلان شرکت، یک کمپین تبلیغاتی ده میلیاردی اجرا کرده است. یا شرکت دیگری، با وجود علاقه به اجرای کمپین های تبلیغاتی، بودجه ی کافی برای اجرای آنها در اختیار ندارد. معمولاً در میانه بحث‌های مربوط به بودجه و تقسیم‌بندی آن، فلسفه اصلی «کمپین» به فراموشی سپرده می‌شود.

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به صورت دائمی برنامه‌های تبلیغاتی گسترده اجرا می‌کنند معمولاً به تدریج به اثربخشی نسبی رسانه‌ها و تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف پی می‌برند. اما شرکتها و سازمان‌هایی که تجربه قبلی ندارند یا به سازمان‌های طراح کمپین تبلیغاتی به صورت مطلق اعتماد می‌کنند عموماً در معرض یک خطر جدی هستند. اکثر سازمان‌هایی که در ایران در حوزه‌ی طراحی کمپین تبلیغاتی فعالیت می‌کنند، در حوزه‌ی تهیه و اجاره و عرضه رسانه هم فعالیت دارند.

    • برخی شرکتها به صورت گسترده بیلبوردهای مختلف در سطح شهرها را در اختیار دارند.
    • برخی دیگر از ارتباط نزدیک با صدا و سیما برخوردار هستند.
    • برخی دیگر، دسترسی بسیار خوب به داده‌های کاربران آنلاین (مانند ایمیل) دارند.
    • برخی دیگر شماره تماس بسیاری از مردم را به شیوه‌های مختلف تهیه کرده‌اند.
    • گروه دیگری با رسانه‌های مکتوب نظیر مجله‌ها و روزنامه‌ها رابطه دارند.

حاصل این ارتباط و دسترسی به منابع، این می‌شود که یک شرکت به شدت تاکید می‌کند که استفاده از بیلبوردها اثربخش‌ترین قسمت کمپین تبلیغاتی است و شرکت دیگری فضای فیزیکی را به طور کامل رد و فعالیت انحصاری در فضای مجازی را توصیه می‌کند. یکی معتقد است شبکه‌های داخلی بیننده ندارند و شبکه‌های ماهواره‌ای گزینه خوبی هستند. دیگری اصرار دارد که حرکت به سوی شبکه‌های ماهواره‌ای به دلیل محدودیت‌های قانونی در ایران، یک خودکشی استراتژیک است.

کافی است شرکت طراح کمپین تبلیغاتی، رسانه‌های مختلف را در اختیار داشته باشد تا سبدی از خدمات را ارائه کند و در این حالت کار بسیار دشوارتر می‌شود. حالا نمی‌توان حدس زد که سبد رسانه‌های پیشنهادی، بر اساس هدف‌ها و نیاز مشتری محاسبه و تعیین شده یا بر اساس ظرفیت های خالی آژانس تبلیغاتی.

نا آگاهی صنایع و کسب و کارها، خصوصاً کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME = Small & Medium Enterprises) باعث شده که قسمت عمده‌ای از سود ناشی از کسب و کارها، در رقابت های رسانه‌ای غیر حرفه‌ای، هزینه شود.

برای درک بهتر کمپین تبلیغاتی، باید به خاطر داشته باشیم که خود مفهوم تبلیغات، پایه‌های مشخصی دارد که در قالب‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته است. شاید یکی از مدلهای ساده که تصویر خوبی از تبلیغات ارائه می‌دهد مدل ۵M باشد. به این پنج واژه توجه کنید:

(Mission ) ماموریت، (Money) پول و بودجه، (Message) پیام، (Media) رسانه مورد استفاده، (Measurment) ارزیابی اثربخشی تبلیغات

طبق مفهوم کمپین تبلیغاتی و نکات مهم آن که در مطالب فوق ذکر شد، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان فرادیس بستری را فراهم کرده تا راه اندازی و مدیریت این کمپین ها را برای کاربران تسریع و تسهیل بخشد. هدف در اینجا برقراری ارتباط با بازار هدف کسب و کار و رشد برند سازمان با یک برنامه ریزی حساب شده و مدیریت دقیق است.

نرم افزار crm فرادیس برای پیاده سازی کمپین های تبلیغاتی امکانات زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  • امکان ایجاد و تعریف برنامه های تبلیغاتی سازمان (تبلیغات دیجیتال یا غیر دیجیتال (نمایشگاه، بیلبورد، رسانه و …)
  • امکان تعیین زمان اجرا و شروع برنامه کمپین
  • امکان مشاهده کمپین های جاری و اجرا شده ( به صورت نمودار و …)
  • امکان جستجو در لیست کمپین ها ( بر اساس تاریخ اجرا و … )
  • امکان اتصال فرصت ها به کمپین مربوطه
  • امکان تهیه گزارش از کمپین های اجرا شده بر اساس تاریخ اجرا و هزینه و …
  • امکان نمایش تحلیلی (فونل) بر اساس هزینه، فعالیت، گروه هدف، تعداد گروه هدف، فرصت های ایجاد شده، پیش فاکتورها و فاکتور ها و …
  • امکان تهیه گزارش از کمپین ها بر اساس تاریخ و هزینه و …
  • امکان تهیه گزارش از کمپین ها بر اساس بازخورد و سود حاصله